Крани бронзові
КУЛЬОВІ КРАНИ
Кульові крани, як і конічні, мають прямотоковість, низький гідравлічний опір, постійний контакт поверхонь ущільнювачів, малий габаритний розмір. Для зниження собівартості, зменшення ваги і габаритів вони випускаються і з завужені проходом, тобто площа перерізу прохідного отвору в пробці менше номінального діаметра крана. Пробка і корпус кульових кранів мають сферичну поверхню, завдяки чому вони характеризуються значно меншими, ніж у конічних розмірами і масою і дещо більшими міцністю і жорсткістю. Корпуси кранів частенько виконуються з так званими ребрами жорсткості, для більшої міцності, однак вони суттєво обтяжують конструкцію. У конструкції корпусів кульових кранів ребра жорсткості не застосовуються з у зв`язку з відсутністю необхідності. Крім того, крани зі сферичними затворами забезпечують більш високу герметичність. Найбільш трудомісткі, потребують високої кваліфікації, операції при виготовленні кранів це механічна обробка пробки і корпусу і притирання ущільнюючих поверхонь. Оскільки для досягнення потрібної герметичності все притиральні поверхні повинні бути виконані з високою точністю.
Ущільнювальні поверхні корпусів кульових кранів виконують у вигляді кілець або сідел, які значно менше за розмірами поверхонь ущільнювачів конусних пробок. У кульових кранах з м`якими поверхнями ущільнювачів (наприклад, кільце з фторопласту) необхідності в притиранні поверхонь немає. А ось в кульових кранах з ущільненням затвору метал-по-металу, точність виконання кулі і корпусу, притирання ущільнюючих поверхонь, шліфування, підгонка сфери, є основними. Оскільки такі крани орієнтовані для експлуатації у важких технологічних умовах: абразивні та агресивні середовища, високі температури. Такі крани повинні мати підвищену надійність і тривалий термін служби. Складність виготовлення пробки у вигляді кулі полягає в складності отримання якісної сферичної поверхні. Кульові пробки зазвичай виготовляють литим або літо-зварним способом. Потім поверхня піддається хромуванню або поліруванню. Додаткова герметизація кульових затворів в кранах з великими діаметрами прохідних перетинів, які призначені для установленя на газопроводах, розрахованих на великі умовні тискі і низькі негативні температури, досягається за рахунок подачі ущільнювального мастила (пасти).